Dynamiczna sztuka baroku.

Temat: Dynamiczna sztuka baroku.

Barok epoka w dziejach kultury trwająca 0d 2 poł. XVI w. do 1poł.XVII w.

Cechy sztuki baroku:

  1. Wszystkie dzieła pełne dynamiki, ruchu, dramatyzmu. w kompozycjach dominują skosy, linie krzyżujące się i spiralne.
  2. Malarstwo
  • sufitowe i ścienne -poprzez zaburzoną perspektywę, wywoływało złudzenie przestrzeni i trójwymiarowości,
  •  obrazy – malowane z dużą dokładnością, sprawiały wrażenie prawdziwych, duże kontrasty barwne i światłocieniowe, o tematyce religijnej, historycznej, mitologicznej, portrety, pejzaże, martwe natury,
  1. Rzeźba:
  • posągi i popiersia władców, pomniki świętych i bohaterów mitologicznych,
  • postacie ukazane w gwałtownym ruchu w mocno pofałdowanych szatach,
  • tworzono nagrobki i fontanny,
  1. Sztuka użytkowa:
  • meble, tkaniny dekoracyjne, biżuteria, porcelana,
  1. Architaktura:
  • z ogromnym przepychem urządzone kościoły ,pałace i rezydencje,
  • świątynie wznoszone na planie koła lub owalu,
  • ściany pełne wypukłości, załamań i dekoracji rzeźbiarskich,
  • często spotykanymi ozdobami są girlandy kwiatowe i putta – małe bożki-amorki z przeróżnymi atrybutami,

6.Wielkie postacie artystów baroku:

  • malarze: Caravaggio (Karawadżio) – mistrz światłocienia, Rubens – mistrz scen dynamicznych, pejzaży,  Rembrandt – mistrz koloru i kontrastów barwnych,
  • rzeźbiarze: F. Borromini, G. Bernini

 

Przeczytajcie dokładnie ten temat z waszych podręczników i przepiszcie do zeszytów przygotowaną wyżej notatkę.

Wyszukajcie w dostępnych wam źródłach tytuły dzieł rzeźbiarzy i malarzy baroku (minimum po trzy przykłady).

Zapamiętajcie najważniejsze cechy baroku.

Plastyka klasa 5a

Dziś tematem zajęć jest: Kompozycja statyczna i dynamiczna

 

Kompozycja statyczna sprawia wrażenie równowagi i spokoju. Wśród uporządkowanych elementów, na obrazie można wyznaczyć linie poziome i pionowe. Towarzyszą im stonowane barwy.

Przyjrzyjcie się uważnie obrazom Antoona van Dyck i  Johna Constable’a w waszym podręczniku na str. 52 i zaobserwujcie na nich statykę.

Kompozycja dynamiczna sprawia wrażenie ruchu i niepokoju. Tworzą je ostre podziały, szarpane kształty i plamy barwne, kręte i krzywe linie. Elementy na obrazie układają się ukośnie, wyżej, niżej bądź nachodzą na siebie. Kompozycja dynamiczna to silne kontrasty barw i form.

 

Przyjrzyjcie się uważnie obrazom Antoona van Dyck i  Johna Constable’a w waszym podręczniku na str. 53 i zaobserwujcie na nich dynamikę.

 

Obejrzyjcie krótką prezentację o obrazach statycznych i dynamicznych

http://www.scholaris.pl/zasob/110142

https://prezi.com/jggbgtkrjdjo/kompozycje-statyczne-i-dynamiczne/

 

Obejrzyjcie film na temat zastosowania różnych środków artystycznych do przedstawienia w npracy plastycznej statyki i dynamiki.

http://www.scholaris.pl/zasob/110141

 

Do zeszytu wpiszcie dzisiejszy temat i notatkę o kompozycji statycznej i dynamicznej.

Pracę plastyczną na ten temat wykonacie dopiero w powiązaniu z kolejnym tematem.

Proszę dosyłajcie prace zaległe i te które wysłaliście pani Nowakowskiej.

Dziękuję bardzo

Klasa Va

Plastyka dla klasy 5a

 

Moi drodzy uczniowie klasy 5a...bardzo mało prac otrzymałam od Was z tematu „Kompozycja wielkanocna” i „Mój bohater” bardzo proszę o jak najszybsze przesłanie prac na adres: gimsztuka@gmail.com

Na poprzedniej lekcji zadałam Wam również pracę z kompozycji  asymetrycznej, ale na tę pracę zaczekam jeszcze tydzień. Z dzisiejszej lekcji nie macie pracy do zrobienia po to, aby dokończyć i przesłać mi prace zaległe.

 

Dzisiejszy temat to:

Kompozycja otwarta i kompozycja zamknięta.

Kompozycja otwarta to taki układ elementów plastycznych, który sprawia wrażenie, jakby nie kończył się na płaszczyźnie obrazu, lecz rozciąga się poza nią. Artysta ukazuje w pracy np. fragmenty postaci i obiektów a my możemy wyobrazić sobie, że pozostałe części znajdują się poza obrębem dzieła, który ukazuje tylko fragment rzeczywistości.   

Jako potwierdzenie powyższej reguły, przyjrzyjcie się i zaobserwujcie kompozycję otwartą w obrazie H. de Touluse – Lotreca pt. „W cyrku Fernando” i obrazie E. Dwurnika pt. „Wenecja”

Kompozycja zamknięta to taki układ, w którym elementy przedstawione na obrazie są widoczne w całości i ustawione tak, że tworzą wyodrębnioną z otoczenia grupę. Uwaga odbiorcy skupia się na tym zestawieniu poprzez zastosowanie np. akcentu plastycznego.

Na potwierdzenie powyższej reguły, obejrzyjcie obrazy pt. „Pigwa, kapusta, melon, ogórek” i „Trzej muzykanci” Pablo Picasso.

Proszę przepiszcie notatki z dzisiejszej i poprzedniej lekcji do zeszytu.

Czekam na zaległe prace plastyczne

Klasa Va

Klasa V - plastyka

 

Co to jest kompozycja ? Rodzaje kompozycji w sztuce.

Kompozycja to świadomie zaplanowany układ elementów na płaszczyźnie lub w przestrzeni. W rysunku, malarstwie i grafice to płaski układ linii, plam, kształtów, miejsc oświetlonych i zacienionych. Na wygląd kompozycji wpływają również barwy, faktury, proporcje, kontrasty.

W rzeźbie i architekturze artyści komponują trójwymiarowe formy, czyli bryły i płaszczyzny, które łączą się i przecinają w przestrzeni. Twórcy muszą jednak zawsze mieć na uwadze to, czemu i komu to dzieło ma służyć.

Jakie rodzaje kompozycji wyróżniamy?

Kompozycja centralna – widz skupia swą uwagę na środku płaszczyzny, tam umieszczony jest główny element dzieła, zwany akcentem plastycznym.

Obejrzycie przykłady na kompozycję centralną:

Peter Paul Rubens „Portret markizy” i Franz Marc  “Biały kot”

Kompozycja symetryczna – powstaje wtedy, gdy po obu stronach płaszczyzny, podzielonej na pół pionową lub poziomą osią, elementy plastyczne są rozłożone jednakowo lub bardzo podobnie albo ich kształty, wielkości, liczba i układ odpowiadają sobie nawzajem.

Obejrzycie przykłady na kompozycję symetryczną:

Sandro Botticelli „Madonna z Dzieciątkiem i świętymi”

Francisco de Zurbaran „Martwa natura z cytrynami, pomarańczami i różą”

Kompozycja asymetryczna – prawa i lewa strona kompozycji bardzo się od siebie różnią, wyraziste elementy znajdują się po jednej stronie dzieła, dlatego przykuwa ona uwagę widza mocniej.

Obejrzycie przykłady na kompozycję asymetryczną:

Thomas Gainsborough „Państwo Andrews”

Praca do wykonania: stwórzcie kompozycję asymetryczną o dowolnej tematyce, technice wykonania ale na formacie A3. Pomocą w wykonaniu tej pracy będzie notatka „Zwierzęta w ruchu”.

Klasy 4-7

Dla wszystkich klas 4-7
W związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi prosimy wszystkie klasy o wykonanie dowolnej pracy na temat: "Kompozycja wielkanocna". Mogą to być pracy płaskie (na kartce) lub przestrzenne. W dowolnej technice, formie i sposobie wykonania. Liczymy na Waszą pomysłowość.

Zdjęcia prac przesyłajcie na adresy: do p.Nowakowskiej ewa.nowakowaska7@wp.pl i do p.Dziadosz gimsztuka@gmail.com 

Życzymy twórczych prac i zdrowych, wesołych Świąt

Uczniowie klas 4 – 7
Uczniowie klas 4 – 7

     W związku z ogólnopolską akcją zatytułowaną ,,Akcja dla bohatera’’ proszę wykonać pracę plastyczną w formacie A 3 lub A 4 dowolną techniką. Temat pracy ,,Kto w obecnej sytuacji jest dla Ciebie bohaterem?’’. Może to być portret lub ,,bohater’’ w akcji, czyli  przy pracy. W obecnej sytuacji bohaterami są lekarze ,pielęgniarki, ratownicy medyczni, policjanci, wojskowi, ekspedientki itp.         

     W podziękowaniu za poświęcenie dla tych, którzy walczą z epidemią wykonaną pracę plastyczną można umieścić w widocznym miejscu np. w oknie. Prace proszę zachować niezniszczone do oceny.

Klasa V 30.03.2020

Zadania dla klasy 5 z plastyki

Proszę:

  1. Przypomnijcie sobie cechy renesansu w sztuce

- jak artyści przedstawiali rzeczywistość w malarstwie?

- jakie zasady stosowano w rzeźbie?

- jakich artystów renesansowych poznaliśmy?

Czy rozpoznajecie czyj to obraz i jaki nosi tytuł?

Powiększcie go do rozmiaru karki A4 i albo wydrukujcie albo odbijcie z ekranu komputera. Następnie pokolorujcie go kredkami ołówkowymi tak, żeby nie był zupełnie podobny do oryginału. Zastosujcie barwy żywe, kontrastujące, zupełnie jakby to było dzieło sztuki współczesnej.

 

 

Klasa 7ai 7b 30.03.2020

Współczesne pojęcie rzeźby, z czego wynika wygląd współczesnych dzieł?

Przedmiot gotowe „Rady made” i przedmioty znalezione:

M. Duchamp „Fontanna”: https://k-mag.pl/article/fontanna-duchamp-wow

S. Dali „Telefon”: https://www.google.com/search?q=dali+telefono+langosta&tbm=isch&ved=

2ahUKEwj5qpyb-7_oAhUIexoKHe20ABIQ2-cCegQIABAA&oq=dali+telefon&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgQIABAeMgYIABAFEB4yBggAEAgQHjIECAAQHjIECAAQH

jIGCAAQBRAeMgYIABAFEB4yBggAEAUQHjIGCAAQCBAeOgQIIxAnOgcIIxDqAhAnOgI

IADoFCAAQgwE6BAgAEEM6BAgAEAM6BAgAEBM6BggAEB4QEzoICAAQBRAeEBM6C

AgAEAgQHhATUJCtF1itrBhgpsEYaANwAHgDgAG4AYgB-BmSAQQwLjI3mAEAoAEBqg

ELZ3dzLXdpei1pbWewAQo&sclient=img&ei=0rmAXvn5CYj2ae3pgpAB&bih=545&biw

=1138&client=firefox-b-d#imgrc=AoralmLDYGzbsM

 

Asamblaż – trójwymiarowy kolaż

Z jakich materiałów powstają asamblaże?

Kantor „Infantka wg Velazqueza”

https://www.google.com/search?q=kantor+infantka&sxsrf=ALeKk03UDVqXBk2pIYomYWfn5lZ3aRdIAA

:1585495396075&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=I1wzZNSThvJDWM%253A%252CO3w2F-

--spFRRM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTbXuS-a66XwRoKv-AEZeT5kJ9XBg&sa=X&ved=2ahUKEwj35YDP_r_oAhWNSsAKHX2oCykQ9QEwAXoECAkQDw&biw=1138&bih=545#imgrc=I1wzZNSThvJDWM

Claes Oldenburg

https://www.google.com/search?q=claes+oldenburg+mi%C4%99so&sxsrf=

ALeKk02UtP5DOlscG5cmDmad57tZ-L_0_w:1585495687700&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiUl4ja_7_oAhXSYMAKHRt6AowQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1138&bih=545#imgrc=VCURim-L0Lz7mM

Claes Oldenburg   “Mięso”

https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Spotkania-ze-sztuka_[pr_2019]/files/basic-html/page52.html

Instalacje – trójwymiarowy układ elementów, większy od asamblażu, przeznaczony do prezentowania nie tylko w większych pomieszczeniach tj. galerie lecz także w przestrzeniach niekojarzonych ze sztuką np. place, skwery.

google: instalacje artystyczne

 

Na co zwrócić uwagę, oglądając nowe formy tych dzieł?

- na kompozycję, kształt, proporcje, skalę, tworzywo i technikę, barwę i akcenty kolorystyczne, fakturę.

Oglądając dzieła sztuki, zastanówcie się, czy artysta chciał nas zaszokować czy rozbawić, zaskoczyć czy skłonić do myślenia? Dlaczego twórca do tego dąży, co chce nam przekazać? poszukajcie własnej odpowiedzi, ponieważ nowe formy dzieł sztuki dają każdemu odbiorcy swobodę odczytywania ich znaczeń.

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )